Home Festivalinfo Programma Line Up Deelnemers

SWITCH LANGUAGE

ENGLISH NEDERLANDS

Meer inzicht in verborgen realiteit land- en kaswerkers - Nieuws - Rotterdam Science Festival

Meer inzicht in verborgen realiteit land- en kaswerkers

“Wat is de verborgen realiteit van land- en kaswerkers die het voedsel produceren dat we eten?” Voor wie het nog niet wist: Op Rotterdam Science Festival illustreert een panel van wetenschappers, voedsel- en arbeidsactivisten wat er gaande is op de tomatenvelden in Florida (VS) en Italië en in de Nederlandse land- en tuinbouw. De discussie wordt geleid door Christina Schiavoni, voedselactivist en onderzoeker van ISS (International Institute of Social Studies) van de Erasmus Universiteit.

Waarom aandacht voor wetenschappelijk onderzoek?
De organisatie van tomatenplukkers in Florida, de Coalition of Immokalee Workers (CIW), voert al ruim 20 jaar actie. Gevolg? Een aantal grote inkoopbedrijven ondertekenden het Fair Food Programma en in juli sloot ook het Nederlandse Ahold, eigenaar van 4 Amerikaanse supermarktketens, zich aan. Het Fair Food Programma komt voort uit de “Workers-led Social Responsibility”-methode, en spreekster Karin Astrid Siegmann is betrokken bij internationaal academisch onderzoek naar werking en betekenis van deze methode. Ze schreef mee aan het ISS rapport 'Voluntary initiatives in global value chains. Towards labour-led social upgrading?'. Ook FNV Agrarisch Groen heeft interesse in de Workers-led Social Responsibility-methode.

De bond is daarnaast gebaat bij meer wetenschappelijk onderzoek naar arbeidsomstandigheden, huisvesting en zogenaamde schijnconstructies om migrantenarbeiders die opkomen voor hun rechten beter te kunnen steunen. Om het belang van wetenschappelijk onderzoek onder de aandacht te brengen, laten de onderzoekers en voedselactivisten zich op Rotterdam Science Festival horen.

Discussieer mee!
Om een eerlijke handel te garanderen, is hulp nodig vanuit alle hoeken. De discussie wordt daarom ook met jóu gehouden; Hoe zou een ‘fair food’ platform er volgens jou uit zien? Wat is er nodig om daar te komen? En hoe kan de consument betrokken worden bij een oplossing?

Partners